Investeringen
We leggen hieronder uit hoe je een investering vastlegt.
Registratie inkoopfactuur m.b.t. een investering
Een investering legt je in eerste instantie op dezelfde manier vast als een inkoopfactuur zoals beschreven bij ‘Registreren inkoopfactuur’. Je selecteert bij ‘Kostensoort’ dan ‘Investeringen’. Je dient dan de volgende velden in de vullen:
- Categorie: Maak een keuze uit ‘Bedrijfsgebouwen en – terreinen’, ‘Machines en installatie’ en ‘Overige materiële vaste activa’. De keuze heeft geen financiële consequenties en heeft uitsluitend betrekking onder welke categorie de investeringen worden gepresenteerd.
- Aanschafwaarde: vul hierin het bedrag dat staat bij Totaal (exclusief btw) tenzij de factuur op meerdere kostensoorten betrekking heeft, vul dan o.b.v. de factuur het bedrag zonder btw in van actief dat je wilt gaan investeren.
- Afschrijvingsperiode: vul hierin het aantal jaren waarover je de investering gaat afschrijven. We hebben hieronder een indicatie van afschrijvingsperiode opgenomen.
- Restwaarde: dit is de verwachte waarde aan het einde van de afschrijvingsperiode waartegen je verwacht dat je het actief kan verkopen.
- Aanschafdatum: de datum van levering van het actief.
Hoe lang is de periode van afschrijving en hoe hoog is de restwaarde
Wij hebben hieronder een overzicht opgenomen van periode van afschrijving en de hoogte van de restwaarde van investeringen. De afschrijvingsperiode bepaal je op basis van de verwachte gebruikersduur van het actief. De minimale afschrijvingsperiode is 5 jaar. De maximale afschrijvingsperiode van activa is maximaal 20 jaar. Voor gebouwen gelden andere regels.
Het overzicht is indicatief (tenzij anders vermeld) en is tevens niet limitatief.
Investering | Afschrijvingsperiode | Restwaarde |
Bedrijfsterreinen | 0 jaar; over grond mag je niet afschrijving (verplicht) | n.v.t. |
Bedrijfsgebouwen | 30 – 50 jaar | Minimaal 50% van de WOZ-waarde (verplichting). |
Machines en installaties | 5 - 10 jaar | Afhankelijk van het soort machine of installaties |
Auto / Bestelbus | 5 jaar | 20% van de aanschafwaarde |
Hardware (incl. computer) | 5 jaar | Nihil |
Kantoorinventaris | 5 – 10 jaar | Nihil |
WOZ waarde
Heb je een bedrijfspand geactiveerd dan mag je tot 50% van de WOZ-waarde het pand afschrijven. Heb je een nieuwe pand gekocht dan dien je de restwaarde dus te berekenen op 50% van de WOZ-waarde. Ter controle dat de restwaarde niet onder 50% van de WOZ-waarde komt dient je jaarlijks de WOZ-waarde in Vixum te registeren, mits je een bedrijfspand hebt geactiveerd.
Is het pand naar een aantal jaren afschreven tot 50% van de WOZ-waarde dan stop de afschrijving. Stijgt de WOZ-waarde in de jaren daarna dan hoe je geen correctie te maken. Daalt de WOZ-waarde in de jaren daarna dan kan je nog een beetje extra afschrijven.
Investeringen
Een nieuwe investering kan je ook via ‘Geavanceerd’ en vervolgens ‘Investeringen’ registreren. De vastleggen is gelijk aan beschreven), echter zonder de functie scan & herken. Gebruik deze functie daarom alleen op lopende investeringen in de openingsbalans vast te leggen.
Uitschrijven lopende investeringen in de beginbalans.
Wellicht de naam aanpassen in ‘Vaste activa’ want je kan hier ook een actief desinvesteren.
Desinvesteren
Ga je een actief verkopen of vernietigen dan ga je het actief desinvesteren. Ga naar ‘Geavanceerd’, ‘Investeringen’ en klik op ‘Desinvesteren’ van het betreffende actief. Je dient dan de volgende keuze te maken:
- Geen verkoopfactuur: dit gebruik je als je actief vernietigd of niet meer gebruikt zonder dat je hiervoor nog een opbrengst krijgt.
- Nieuwe verkoopfactuur aanmaken: dit gebruik je als je het actief verkoopt. Je maakt dan een losse verkoopfactuur aan, zie ‘Losse verkoopfactuur maken’.