Contacten toevoegen
Toevoegen van een contact
Voor het registreren van een klant, ga je naar ‘Contact’ en klik je op ‘+ Contact”.
Bij klantnaam dien je onder ‘Bedrijfsnaam’ altijd de naam van je klant in te vullen. Heb je een particuliere klant, vul dan de voor- en achternaam in bij bedrijfsgegevens.
Contactgegevens
De contactgegevens van een klant heb je nodig om een juiste verkoopfactuur op te stellen. Je hoeft deze niet direct aan te maken. Indien bij het opstellen van de verkoopfactuur niet zijn ingevuld, kan krijg je een melding om deze alsnog in te vullen. De volgende gegevens dienen ingevuld te worden:
- Bezoekadres, huisnummer, postcode, plaats en land: aan dit adres wordt de factuur geadresseerd.
- E-mail factuuradres: aan dit adres wordt (indien gewenst) de verkoopfactuur gemaild.
- Betaaltermijn (in dagen): Standaard staat het aantal dagen van de betaaltermijn ingevuld zoals vastgelegd onder de Instellingen. Je dan deze aanpassen.
- Btw-nummer: alleen verplicht in te vullen indien de btw wordt verlegd naar je klant.
De contacten is tevens een CRM systeem. Je kan daarom de volgende aanvullende gegevens invullen. Dit is dus optioneel.
- Contactpersoon:
- Mobielnummer
- Telefoonnummer
- E-mail contactadres:
- Website:
- IBAN nummer
- BIC code
- KvK-nummer
- Eventuele opmerkingen in notities: je kan eventueel (gespreks)notities vastleggen.
Leveranciers
Je hoeft vooraf geen leveranciers aan te maken in Vixum om een inkoopfactuur vast te leggen. Indien je al overzicht hebt van leveranciers, dan is het aan te raden om deze wel in te importeren.
Bij het vastleggen van een inkoopfactuur wordt via Scan & Herken allen gegevens vooraf ingevuld, inclusief de naam van de leverancier. Is dit een nieuwe leverancier dan wordt deze leveranciersnaam ook opgenomen onder je contacten.
Je bent vrij om de vorige gegevens in te vullen. Ga naar Contacten en klik op de Leverancier om overige gegevens in te vullen.
Contacten importeren
Voor het importeren van al je bestaande contacten kan je hier een handleiding vinden.